► Arşiv
Arapça Öğrenmekteki Kasıt İslâm Kaynaklarına Erişmek

18 Ocak 2018

Türk öğrencilere nitelikli ve kolay Arapça öğretimi için Arapça öğretiminde özel metotların geliştirilmesini zorunlu gören Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi (FSMVÜ) İslâmi İlimler Fakültesi, Türkiye’deki Arapça öğretimini bu yıl 4. kez masaya yatırdı. 

Ülkemizde %100 Arapça eğitim veren ilk fakülte olan İslâmi İlimler Fakültesi, “Türk Öğrencilere Arapça Öğretimini Kolaylaştıracak Metotların Belirlenmesi” sempozyumunda farklı üniversitelerden akademisyenleri aynı masa etrafında bir araya getirdi. 

“Arapça kelime bilmekle Arapça öğrenmek ayrı şeyler”

Kur’an-ı Kerim tilavetinin ardından başlayan sempozyum açılışında konuşan FSMVÜ Rektörü Prof. Dr. Musa Duman, Arapçanın Kur’an-ı Kerim’in ve Hazreti Muhammed’in dili olması dolayısıyla Müslümanlar için ayrı bir önem taşıdığını, bu nedenle Arap olmayanlara öğretilmesi hususunun önemli olduğunu kaydetti. 

Türk milletinin, 10. yüzyılda İslâm’a girdikten sonra Arapçayı nasıl öğreneceklerine dair birtakım çalışmalar yaptığını söyleyen Prof. Dr. Duman, “Bu toplantının konusuna bakılırsa, bu çalışmalar devam ediyor. Geçen şu kadar asır sonra günümüzün teknolojisini de dikkate alarak, ‘Bu konuda neler yapılabilir, hangi metotlar geliştirilebilir?’ gibi sorulara cevap verilecek. Çok faydalı olduğunu düşünüyor ve görüyorum.” diye konuştu.

Prof. Dr. Duman, Türkçenin diğer dillere göre Arapçayla ilişkisinin biraz daha yakın olduğunu dile getirerek, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Çok sayıda Arapça kelime, hatta Arapların bilmediği Arapça kelimeleri, Türkler bazen kelimeyi, bazen kelimenin anlamını değiştirerek kullanageldiler. Dilimizde böyle pek çok kelime olduğunu biliyoruz. Bunlarla ilgili yapılmış çalışmalar da var ama dilin yapısı, kurgusu tamamen farklı olduğu için Arapça kelime bilmekle Arapça öğrenmek ayrı şeyler. O yüzden bunu metotla yoğun bir çalışma temposu içinde ve belli dönemleri dikkate alarak yapmak mecburiyeti ortaya çıkıyor.”

“Bir dil 7 yılda öğrenilmiyorsa ortada bir sorun var”

Prof. Dr. Duman, Türkiye’de imam hatip liselerinde eğitim alanların birinci sınıftan başlayarak 3 yıl orta, 4 yıl da lise kısmı toplam 7 yıl, ciddi anlamda Arapça öğrendiklerini ifade ederek, bu öğrencilerin İslâmi ilimler ve ilahiyat fakültelerine de gittiğini, bir kısmının 4 yıl daha eğitim aldığını ve bu kadar insanın Arapça öğrenmesinin beklenildiğini aktardı. Prof. Dr. Duman, metotsuzluk ve takipsizlik nedeniyle bu kadar zaman meşgul olunmasına rağmen bu eğitimi alan birçok kişinin Arapça öğrenemeden, 1-2 ayet, hadis meali bilmekle yetinmek durumunda kaldığının altını çizerek, “Bunun elden geçirilmesi lazım. Çünkü bir dil 7 yılda öğrenilemiyorsa ya dilde bir sorun var ki mümkün değil ya da bunu öğreten, öğrenmeye çalışanlarda bir sorun var ki bu ikinci şıkkın doğru olduğu hepimizin malumu.” dedi. 

“Hedefimiz, Arapçayla İslâm kaynaklarına ulaşabilmektir”

Arapça öğrenmenin İslâm kaynaklarına ulaşmak arzusuyla aynı anlama geldiğini vurgulayan Prof. Dr. Duman şöyle devam etti:

“Burada bu konularla ilgili hocalarımız görüşlerini ortaya koyacak. Geçmişe yönelik eksikliklerimizi tamamlayarak Arapça öğrenme konusundaki emeğimizin karşılığını, Türk milleti olarak almış oluruz. Arapça öğrenmekteki kastımız, İslâm’ın kaynaklarına doğrudan erişebilme arzusudur. Bizim için farklı olan tarafı budur. Hedefimiz, tek başına Arapça öğrenmek değil, öğrendiğimiz bu Arapçayla İslâm kaynaklarına ulaşmak, ulaşabilmektir. İslâmi İlimler Fakültemizin eğitim dilinin Arapça olması da tamamen bu amaca matuftur. Pek çok edip, bilim adamı, eserlerini Arapça yazmıştır.”

“Bizden sonra birçok fakülte Arapça öğretime başladı”

FSMVÜ İslâmi İlimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Turan Arslan, 2011’de kurulan fakültede, 18 Aralık gününün “Dünya Arap Dili Günü” olarak tahsis edildiğini öğrendikten sonra her yıl o gün çeşitli faaliyetler yaptıklarını söyleyerek, “Fakülteyi kurma ve fakülte dekanlığı göreviyle vazifelendirilince şu tekliflerde bulundum; fakültede öğretim dilinin Arapça ile yapılması ve fakültenin isminin de İslâmi İlimler Fakültesi olması. İkisi de kabul edildi. Bu, hem ismiyle hem de programıyla Türkiye’de kabul gördü. Bizden sonra da birçok fakülte Arapça öğretime başladı.” diye konuştu.

Prof. Dr. Arslan, Mekke’deki Ummül Kura Üniversitesi’ni ziyaret ettiğini belirterek, “Rektörünü ziyaret ettiğimiz zaman, bunun mümkün olduğunu gördüm. Malezya’da Uluslararası İslâm Üniversitesi’nde 2 yıl çalıştım. Onlar da yabancı, bizim gibi. Arapçayı sonradan öğreniyorlar. Onlar anlıyorsa biz de hayli hayli anlarız. Bu bir gerçek çünkü Türkçede daha çok Arapça kelime var. Türkiye’de son dönemde hükümetimizin aldığı kararla ortaokul, liselerde Arapça, Kur’an-ı Kerim ve siyer dersleri seçmeli ders olarak kondu. Bu, Arapçanın gelişmesine, yaygınlaşmasına çok katkı sağlayacak faaliyetlerden biridir. Bunların kıymetini bilmemiz lazım.” ifadelerini kullandı. 

Açılış konuşmalarının ardından bildirilere geçildi. FSMVÜ İslâmi İlimler Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ali Bulut, öğretim elemanları Dr. Recep Abdulwahhab, Maher Alrifai, Mohammed Alcibavi ve Abdurezzak Hajouz ile İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi ARÖMER Müdürü Yrd. Doç. Dr. İbrahim Halalşah, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Abdussamet Bakkaloğlu, İstanbul Üniversitesi Doğu Dilleri ve Edebiyatları Bölümü öğretim üyeleri Doç. Dr. Ömer İshakoğlu ve Doç. Dr. İbrahim Şaban üç oturumda bildirilerini sundu. 

Sempozyumda; Türk öğrencilere Arapça öğretim metotlarında modern yöntemler ile İslâmî ilimleri Arapça öğreten üniversitelerin tecrübeleri temelinde; Arapça öğretimi konusunda mevcut yapı üzerine yapıcı eleştiriler ve öneriler dile getirildi. “Türk Öğrencilere Arapça Öğretimini Kolaylaştıracak Metotların Belirlenmesi” sempozyumu akademisyenler, araştırmacılar ve öğrenciler tarafından büyük ilgi gördü. 




  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/12018-01-19-08-05-32am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/22018-01-19-08-05-33am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/32018-01-19-08-05-33am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/42018-01-19-08-05-33am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/52018-01-19-08-05-33am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/62018-01-19-08-05-33am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/72018-01-19-08-05-34am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/82018-01-19-08-05-34am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/92018-01-19-08-05-34am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/102018-01-19-08-05-34am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/112018-01-19-08-05-34am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/122018-01-19-08-05-35am.JPG
  • http://fsm.edu.tr/resimler/upload/132018-01-19-08-05-35am.JPG
HIZLI MENÜ HAVA DURUMU
Check Feel
Kalite
Yönetim Bilgi Sistemi
Akademik
Veri Yönetim Sistemi
SKS
Uluslararası
Ofis
FSM SEM
ALUTEAM
KURAM
FSM
TÜMER
Kariyer
Merkezi
Kütüphane
İngilizce Hazırlık
Programı