Deprem Gerçeği ve Eğitim
Prof. Dr. Ali Taş

Dünyada en önemli jeopolitik konuma sahip olan Türkiye aynı zamanda en etkili deprem kuşağı üzerinde yer almaktadır. Ülkemiz topraklarının %92’sinin deprem riski taşıdığı, nüfusumuzun da %95’inin bu bölgeler üzerinde yaşadığı, büyük sanayi merkezlerinin %98’inin ve barajlarımızın %93’ünün deprem bölgelerinde bulunduğu bilinmektedir. Dolayısıyla deprem, Türkiye’de yaşayanlar için unutulmaması gereken bir olgudur. Depremin; fiziksel, psikolojik ve ekonomik sonuçları insan ve toplumları olumsuz etkilemekte ve kalıcı hasarların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Fiziksel etkileri; bireylerin engelli olarak kalması, psikolojik etkileri ise depremde yaşanan olumsuzluğa bağlı olarak bireylerin duygu durumlarında oluşan bozukluklar şeklinde ortaya çıkmaktadır. Depremin ekonomik etkileri hızlıca ortadan kaldırılabilirken bireylerde oluşan fiziksel ve psikolojik etkilerini ortadan kaldırmak çok daha fazla çabayı gerektirmektedir.

“Deprem, Türkiye için bir gerçektir ve bu gerçekle yaşamayı öğrenmek zorunludur.” Depremle yaşamayı öğrenmenin yolu eğitimden geçmektedir. Türkiye’de eğitim sistemi deprem bilinci olan bireyler yetiştirmede yetersiz kalınca deprem, bu bilinci bireylere zorunlu olarak kazandırmaktadır, maalesef. “Bir musibet bin nasihattan evla imiş” sözünün hikmeti günümüzde bir defa daha ortaya çıkmıştır.

Türk Eğitim Sistemi, okulöncesi eğitimden yüksek öğretime bütün öğretim kademelerinde doğal afet (deprem) bilincine sahip ve duyarlı bireyler yetiştirecek şekilde düzenlenmelidir. Müfredat incelendiğinde doğal afetler konusuna çok az yer verildiği görülmektedir. Halbuki depremin, eğitim-öğretim hizmetlerini de olumsuz etkileyeceği unutulmamalıdır. Bu olumsuzluklar, eğitim hizmetlerinin yürütüldüğü okulların zarar görmesi şeklinde olabileceği gibi depremi yaşayan öğretmen ve öğrencilerin, öğretme-öğrenme durumlarında oluşan problemler şeklinde de ortaya çıkabilir. Nitekim, depremlerin, öğrencilerin okuldaki motivasyon ve başarı durumları üzerinde olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.

Deprem sonrası eğitim-öğretim için neler yapılmalıdır:

Deprem sonrası, öncelikli olarak öğrencilerin sağlıklı olmasını sağlayacak önlemlerin alınması sınıf ortamlarının hasar durumu belirlenip gerekli önlemler alındıktan sonra uygun ortamda eğitim öğretime devam edilmesi sağlanmalıdır. Bu durum, öğrencilerin olumsuz ortamdan çıkmaları ve eğitimli bir danışmanın (öğretmen) desteğini almalarını sağlayacak dolayısıyla yaşanan olumsuzluklardan kurtulmalarını hızlandıracaktır. Okullarda planlı olarak yapılacak psikolojik destek yardımları, öğrencilerin ve ailelerin depremden sonra normal hayata dönmelerine olumlu katkı sağlayabilir.  Özellikle, öğrenci ve ailelerin yaşadıkları trajik olaylara bağlı olarak meydana gelen fiziksel ve psikolojik travmaların etkisi haftalardan yıllara kadar değişen uzunlukta, çalışmaları gerektirebilir.  

Okul çalışanları, öğrenci ve veliler için ilk yardım eğitimlerinin düzenlenmesi ilgiyi ve katılımı artıracaktır. Engellilik durumu (fiziksel/psikolojik) nedeniyle okula gelemeyen öğrencilerin eğitime devamlarının sağlanması için uzaktan ya da evde eğitim uygulaması başlatılmalıdır. Ülkemizin yaşanan bu travmanın üstesinden gelebilmesinde en önemli rolü oynayacak olan meslek grubu öğretmenlerdir, dolayısıyla öğretmenlere rehberlik ve psikolojik danışma konusunda eğitimler verilerek bu alanda daha yetkin hale gelmeleri sağlanabilir. Okullarda gerçeğe yakın deprem tatbikatları yapılmalı ve velilerin de bu tatbikatlara katılımı sağlanmalıdır. Veliler daha bilinçli oldukları için öğrencilere iyi bir rol model olabilirler, böylece çocuklarına deprem bilincini daha iyi kazandırabilirler. Sağlıklı ve mutlu bir gençliğin geleceğin toplumunun temelini oluşturduğu unutulmamalıdır.

 

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.