
14 Mayıs 2018
Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nin İletişim Platformu ile birlikte organize ettiği Siyasal İletişimde Medyanın Rolü paneli Haliç Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi.
TRT Haber Cumhurbaşkanlığı Muhabiri Ali Artmaz’ın moderatörlüğünde düzenlenen panele Medipol Üniversitesi Gazetecilik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Yusuf Özkır, Star Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Nuh Albayrak, GENAR Başkanı İhsan Aktaş konuşmacı olarak katıldı. Rektörümüz Prof. Dr. Musa Duman’ın da dinleyiciler arasında yer aldığı panelde siyasal iletişimin tarihi ve Türkiye’de siyasal iletişimin nasıl işlediği konuşuldu.
Doç. Dr. Yusuf Özkır, demokrasiyle yönetilen ülkelerde kitle iletişim araçları aracılığıyla oy verme davranışının değişip değişmediğini geçmişten bugüne yapılan araştırmalar ve teoriler çerçevesinde değerlendirdi. Konuyla ilgili ilk araştırmanın 1940’larda yapıldığını, medyanın aktardığı mesajın insanları yüzde yüz etkilediği düşüncesinin uzun bir süre etkili olduğunu söyleyen Özkır, bu tarihten sonra medya etkisinin sınırlı olduğuna dair yeni teoriler ortaya koyulduğunu ifade etti. Bugünün siyasi partilerinin iletişim stratejilerine de bakan Özkır, en etkili yolun hâlâ klasik siyasi iletişim aracı olan yüz yüze iletişim olduğunu ifade etti. Özkır, son dönem araştırmalarında ise medyanın kişiler üzerindeki etkisinin daha çok pekiştirme yönünde olduğunu kaydetti.
“Medya mensubu tarafsız olamaz”
Geçmişte Türk medyasının yapıcı siyasete katkı sağlamayan bir görünüm sunduğunu, bazen darbeleri desteklediğini belirten Nuh Albayrak, bir medya mensubunun tarafsız olamayacağını, önemli olanın benimsenen ilkeler olduğunu ifade etti. Medyanın millet adına görev yapma bilincinde olması gerektiğini kaydeden Albayrak, ideal medyanın, ilkeli ve millet yararını gözeten medya olduğunun altını çizdi.
“Başarılı olmak için medyaya gerek yok”
Bir siyasi hareketin başarılı olması için arkasında medya olmasının gerekli olmadığını, doğru bir fikir ortaya koyan siyasi partilere medyanın ilgisiz kalmayacağını söyleyen İhsan Aktaş, parti vaatlerinin medya kampanyasından daha önemli olduğunu, hiçbir medya aracı olmadan da millet için çalışıldığında vatandaşın mutlaka bundan etkileneceğini dile getirdi. Seçim kampanyalarının halk üzerindeki etkisinin en fazla yüzde 13 oranına ulaştığını söyleyen Aktaş, “Medya, ortaya konan doğru işi doğru bir şekilde aktarıyorsa faydalı oluyor. İktidarlar medya gücünü ne kadar arkasına alırsa alsın eğer muhalefette bir başarı varsa toplum onu medya gücüne rağmen alacaktır.” diye konuştu.
Siyasal İletişimde Medyanın Rolü paneli, soru cevap faslının ardından sona erdi.