Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, "Türk Yükseköğretimi, Avrupa Yükseköğretim Alanı (AYA) 2024 Bologna Süreci Uygulama Raporu’nda 18 temel göstergenin 9’undan 5 tam puan aldı.” dedi.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, Türk yükseköğretim sisteminin, Avrupa Yükseköğretim Alanı (AYA) 2024 Bologna Süreci Uygulama Raporu’nda 18 temel göstergenin 9’undan tam puan aldığını belirtti. Özvar, tüm göstergelerden geçer not alan Türkiye’nin, 6 temel göstergeden de 5 üzerinden 4, 3 göstergeden ise 3 puan aldığını açıkladı. Yükseköğretimle ilgili 18 temel göstergenin bulunduğu raporda bu göstergeler, 5 puan üzerinden değerlendirildi. Göstergelerden 9’u, eğitim seviyeleri, tanıma ve kalite güvencesine ilişkin temel taahhütlerle ilgili; 8’i yükseköğretimin sosyal boyutu, 1’i ise uluslararasılaşmayı kapsadı.
9 Başlıkta 5 Tam Puan
Türkiye, Bologna göstergelerinde, “AKTS Uygulamalarının Dış Kalite Güvencesiyle İzlenme Durumu”, “Akademik Hedeflere Yönelik Otomatik Tanıma Durumu”, “Dış Kalite Güvence Sisteminin Gelişim Durumu”, “Uluslararası Hareketlilik Programına Katılan Savunmasız, Dezavantajlı veya Yetersiz Düzeyde Temsil Edilen Öğrenci Gruplarının ve Personelin Desteklenme Durumu”, “Diploma Eki Uygulanma Düzeyi”, “Ulusal Yeterlilikler Çerçevelerinin Uygulanma Düzeyi”, “Dış Kalite Güvence Sistemine Öğrencilerin Katılım Düzeyi”, “Dış Kalite Güvencesine Uluslararası Katılım Düzeyi” ile “İzleme ve Veri Toplama” olmak üzere 9 başlıkta 5 tam puan aldı. “Kapsayıcı Hayat Boyu Öğrenme İçin Geliştirilen Uygulamalar”, “Yükseköğretimde Etkili Rehberlik ve Danışmanlık Hizmetinin Verilmesi Durumu”, “Yükseköğretimde Eşitlik, Kapsayıcılık ve Çeşitlilik İçin Sağlanan Sürdürülebilir Mali Destek Verilme Durumu”, “Yükseköğretim Sistemlerine Kapsayıcı Öğrenme Ortamları ve Kurumsal Kültüre İlişkin Düzenlemeler”, “Bologna Eğitim Seviyesinin Uygulanma Durumu” ile “Sosyal Boyut Kapsamındaki İlke ve Yönergelerin Uygulanmasına Yönelik İş Birliği” başlıkları Bologna Göstergelerinde 4 puan ile derecelendirildi. Göstergelerde 3 puan ile yapılan derecelendirmelerde ise “EQAR'a Kayıtlı Ajansların Sınır Ötesi Kalite Güvencesine Açıklık Düzeyi”, “Yükseköğretimde Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Esnek Öğrenme Modellerinin Uygulanması”, ve “Kamu Destekli Bursların ve Kredilerin Taşınabilirlik Durumu” başlıkları yer aldı.
Başarılı Bir Performans
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Bologna Süreci Uygulama Raporu’na ilişkin değerlendirmesinde verilerin Türk yükseköğretiminin sahip olduğu büyük kapasiteyi açıkça ortaya koyduğunu belirtti. AYA içinde Türk yükseköğretim sisteminin son yıllarda büyük bir ivme kazanarak birçok alanda öne çıkmayı başardığını vurgulayan Özvar, “Türkiye, yükseköğretimle ilgili göstergelerde birçok ülkeyi geride bırakmış ve başarılı bir performans sergilemiştir. Türkiye’nin yükseköğretim sisteminde sağladığı ilerlemeler, uluslararası alanda daha güçlü bir konum elde etmesini sağlamaktadır” ifadelerini kullandı. Özvar, AB Komisyonu resmi internet sitesinde Türkiye raporunu ilk kez Türkçe olarak yayımladığını da ifade etti. Rapora https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b3eb2763-cf0a-11ef-be2a-01aa75ed71a1/language-tr adresinden erişilebilirsiniz.