Helal ve Sağlıklı Gıda Paneli

27 Nisan 2017

Helal gıda hususunda standartları belirleyen kurumlardan TSE ve SMIIC işbirliğiyle Topkapı Yerleşkesi’nde düzenlenen “Helal ve Sağlıklı Gıda Paneli”nde helal gıda belgelendirme süreci ile helal gıdanın dinimiz açısından gerekliliği ele alındı.

Türk Standartları Enstitüsü Marmara Tanıtım ve Pazarlama Müdürü Ayhan Doğan moderatörlüğündeki panelde, Doğan, TSE’nin tüketici hassasiyetlerini göz önüne alarak başlattığı helal belgelendirme sürecini her geçen gün daha da ileri koşullara taşıdığının altını çizdi.

“Helal Gıda Hayatın Her Alanını Etkiler”

İslami İlimler Fakültesi Öğretim Üyemiz Yrd. Doç. Dr. Ahmet Efe, helal gıda yemenin fıkhı yönünü ele aldığı konuşmasında ayet ve hadislerden yola çıkarak helal yemenin dinimizdeki önemini ifade etti. Ayetlerde geçen “Tayyibattan (helal-temiz) yeyin” buyruğunu hatırlatan Yrd. Doç. Dr. Efe, gıdanın temiz ve helal olmasının dinin emirlerinden biri olduğunu aktardı. Gıdanın helal olup olmamasının hayatın her alanında olduğu gibi dualara da etki ettiğini söyleyen Yrd. Doç. Dr. Efe, “Peygamberimiz bir hadis-i şerifinde şöyle buyurur: ‘Kişi, uzun yorucu bir yolculuktan sonra Arafat’a çıkar, duaların en çok kabul olduğu Arefe Günü’nde Yarabbi diyerek yalvarır, hâlbuki onun yediği haramdır, giydiği haramdır, onun duası nasıl kabul olsun.’ Yani gıdalarımızın helal olması, dualarımızın kabul olmasına da etki eder.” diye konuştu.

TSE ve Diyanet İşleri Uzmanları Birlikte Çalışıyor

TSE’nin helal gıda sertifikası verme sürecinden bahseden TSE Helal Belgelendirme Müdürü Muhammed Özhan Gündüz, bu süreçte önce firmalardan gelen beyanların işleme alınarak, firmada TSE ve Diyanet İşleri uzmanlarının birlikte incelemelerde bulunduğunu, gerekli incelemelerin ardından nihai kararın Belgelendirme Komitesinde verildiğini, karardan sonra da her yıl ara kontrollerin devam ettiğini ifade etti. TSE’nin İslam Ülkeleri Standartlar ve Metroloji Enstitüsü’ne (SMIIC) göre belgelendirme yaptığını ifade eden Gündüz, Türkiye’nin helal belgelendirme konusunda hayli geç kaldığının da altını çizdi. Belgelendirme konusunda dünyada farklı yüzlerce standardın olduğunu söyleyen Gündüz, tek bir standardın belirlenmesi noktasında çalışmaların sürdüğünü kaydetti.

“Helal Gıdayı Tartışmak Bu Konudaki Bilinci Artırır”

Panelin son konuşmacısı İslam Ülkeleri Standartlar ve Metroloji Enstitüsü (SMIIC) Uzmanı Yasin Zülfikaroğlu, İslam İşbirliği Teşkilatı’na bağlı olarak 2010 yılında kurulan SMIIC’in üreticiler, belgelendirme kuruluşları ve akreditasyon kuruluşları için helal belgelendirme standartları ortaya koyduğunu aktardı. Tüketicilerin ürünlerin üzerindeki ibarelerin tamamını anlamasının mümkün olmadığına dikkat çeken ve helal gıdayı çeşitli platformlarda tartışmanın ortak bilinç oluşturduğunu ifade eden Zülfikaroğlu, “Türkiye’de, Müslüman bir ülke olduğumuz için her şey helal kabul edilebilirken, yurt dışına çıktığınızda soru işaretleri oluşur. Fakat modern üretimin olduğu günümüzde Türkiye’de de bir bisküvinin ambalajında tanımadığınız madde isimleri görebiliyoruz. Bu nedenle “Helal Gıda” standardının ve sertifikasının bir ihtiyaç olduğu ortada. Teknik ve din uzmanlarının bir araya gelip bu platformlarda tartışma yapması, fikirler ortaya koyması ve buradan çıkan fikirlerin ulusal standart kuruluşları üzerinden standartlara yansıması son derece önemli.” dedi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.