Çalışacağınız Alanı Belirlemek İçin Staj Yapmalısınız

Kariyer Merkezi olarak öğrencilerimizin staj deneyimlerini dinliyor, staj yapacak öğrencilere bu deneyimleri aktarıyoruz. Bu haftaki konuğumuz Elektrik Elektronik Mühendisliği bölümü öğrencimiz Zehra Kondakçı. Zehra, Ulusal Staj Programı vesilesiyle staj yaptığı İstanbul Tershanesi’ni ve deneyimlerini anlatıyor.

Staj sana neler kattı?

Alanımdaki mühendislerin ve teknikerlerin arasındaki iletişimi görmemi, teknikerlerin mühendislerden beklentilerini anlamamı sağladı. Süreçleri gözlemlemem açısından çok faydalıydı. Savaş gemilerini gördüm. Hayatımda kaç kez savaş gemisine girebilirdim ki? Bu benim için çok güzel bir deneyimdi. Milli gemileri gezdik mesela. Milli teknolojilerimizi görmek müthişti. Aselsan’ın yaptığı silahlar gemideydi örneğin. Geminin tüm elektronik sistemlerini gördüm. Yüksek gerilim dağıtım sistemleri hem anlattılar hem somut bir şekilde yerinde gördüm. Muhtemelen hayatımda bir daha göremeyeceğim devasa jeneratörler gördüm. Savaş gemisi ve normal gemi sistemlerinin farkını öğrendim.

Aldığın eğitimi sahada tecrübe etmek nasıldı? Birkaç cümleyle anlatabilir misin?

Çok fazla tecrübe edemedim daha ikinci sınıfı yeni bitirmiştim. Gemi elektriği çok geniş bir alan bir de. Bu yıl biraz daha elektrik elektronik kısmına gireceğiz. Ama şimdiden teori ve pratiğin çok farklı olduğunu gördüm. Orada bambaşka bir dünya var.

Staj yaptığın sektör Elektrik Elektronik Mühendisliği bölümü öğrencilerinden sence neler bekliyor?

Tüm teknikerler mühendislerin masa başında değil sahada olmalarını bekliyor. Çoğu mühendis işin içine girmiyordu. Çoğu işi teknikerler yapıyordu örneğin. Staj yapan öğrenciler öğrenmeye istekli olmalılar. Saygınlık kazanmak lazım, donanımlı olmalı ve öğrenme isteğinizi göstermeniz lazım.

Staj yapacak arkadaşlarına neler tavsiye edersin?

İkinci sınıflarsa kamu, üçüncü sınıfta özel sektör seçmelerini öneririm. Öğrenmeye açık olmalılar. Kimse sizin peşinizden koşmaz. Siz öğrenmek istemedikçe kimse size bir şey öğretmez. İsteğinizi göstermezseniz bütün gün oturursunuz.

Sence bir öğrenci neden staj yapmalı?

Üniversite hayatında teorik dersler görüyoruz. İş hayatına girdiğinizde şaşırmamak için, çalışacağınız alanı belirlemek için staj yapmanız gerekiyor. İlginiz ortaya çıkar, ilerleyeceği alan ortaya çıkar.

Staj yapmanın en güzel, en verimli tarafı neydi?

Elektrik makinalarını görmek çok verimliydi. Öğrendiğiniz şeyin nasıl bir noktaya vardığını görmek çok güzel. Öğrendiğiniz bilgilerle insanlar savaş gemisi yapıyor, bu basit bir şey değil. Motivasyonunuz da daha çok artıyor bunları gördükçe.

Staj yaparken seni en çok zorlayan üç şey sayabilir misin?

Kadınlar genelde memuriyet kısmında yer alıyordu ve teknik tarafta pek kadın yoktu. Sadece bir arkadaşım ve ben vardık. Sosyal anlamda biraz zorluyordu açıkçası, erkeklerin çalışma prensiplerine göre tasarlanmış bir sektör olduğunu anlıyorsunuz. Bu sebeple temel konular bile sizleri zorlayabiliyor örnek olarak kadınlar lavabosu bile çok uzaktaydı. Ama mühendisliğin birçok alanında bu tarz problemler var tabii. Bununla da baş edebilmeyi öğrenebiliyorsunuz.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.