Deneyim ve İdeallerimiz Bizi Öne Çıkardı

Mezun görüşmelerimiz kapsamında Türkçe Öğretmenliği bölümü mezunlarımız Nebahat Ataş ve Enes Eyibil’i ziyaret ettik. İbn Haldun Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde öğretim görevlisi olarak çalışan mezunlarımızdan çalıştıkları alanı ve sektör beklentilerini dinledik.

İşe giriş süreciniz nasıl ilerledi?

Nebahat Ataş: Yüksek lisansa devam ederken bir yandan da nerelerde çalışabileceğimi araştırıyordum. Sonra İbn Haldun Üniversitesi’nin alım yapacağını duydum ve başvurumu yaptım. Zoom üzerinden mülakat yaptık ve üç hocayla görüştüm. Alan bilgisi ve akademik bilgi soruldu. Burası benim ikinci iş deneyimim. İlk işim özel bir kursta yabancılara Türkçe öğretmekti fakat çok cüzi bir ücrete, sadece deneyim kazanabilmek için çalışıyordum. Önceki deneyimimin alımda etkili olduğunu düşünüyorum.

Enes Eyibil: Nebahat benim lisans döneminden arkadaşım. Başvuru süreçlerimiz aynı ilerledi. Ben de Gökçen Hocamız vesilesi ile İbn Haldun Üniversitesi’nin alım yapacağını öğrenmiştim. Önce Nebahat ile sonra da benimle Zoom üzerinden görüştüler. 1.5 ay kadar stajyer kadrosunda çalıştık ve ardından öğretim görevlisi kadrosuna alındık.

Sizce alım yapılırken hangi yetkinlikler, karakteristik özellikler etkili oldu?

Nebahat: Alanımız çok yeni bir alan. Buna rağmen az da olsa bir tecrübemin olması önemli oldu diye düşünüyorum. Bir de öğrenmeye açık olmam, “önce stajyer kadrosunda olacaksınız” demelerine rağmen, “yeter ki iş öğreneyim” diyebilmem ve heveslerim beni bir adım öne çıkardı diye düşünüyorum.

Enes: Kesinlikle alanı merak etmemiz ve heveslerimiz etkili oldu.

İş hayatında seni en çok ne zorluyor? (Sabah erken kalkmak, yol vs.)

Nebahat: Kesinlikle sabah erken kalkmak (gülüyor). Ben Kadıköy’den Başakşehir’e geliyorum. Belli bir noktadan sonra servise binsem de saat 06.00 bile olmadan yataktan kalkıyor olmak zor gerçekten. Fakat yine de her sabah o hevesle, istekle uyanıyorum.

Enes: Sabah erken kalkmak tabii ki (gülüyor). Online derslerin bir miktar zorladığını söyleyebilirim. Alışık olmadığımız yepyeni bir sistem çünkü. Online sistemde de kullandığımız materyallerimiz var tabii ki ama bazı şeyleri kopyala yapıştır yapamıyorsun, revizeler oluyor ve sayfalarca doküman çıkarabiliyoruz.

“Rakip eleme usulü ile ilerlemek istedim”

Teorik eğitimde öğrendiklerinizi pratikte kullanabiliyor musunuz?

Nebahat: Çok fazla! Hatta deneyimledikçe daha da çok hakim oluyorum. Ben eksiği olan bir alanda yürümeyi seçtim. Türkçe öğretmeni de olabilirdim ama piyasada çok fazla öğretmen vardı. Atama bekleyenler, KPSS’ye çalışanlar, ALES’e hazırlananlar… Ben rakip eleme usulü ile ilerlemek istedim. Bu alanda rakibim az olacaktı. Yeni ve bilinmeyen bir alandı ve çok daha hızlı ilerleyebileceğimi düşündüm. İyi ki de öyle yapmışım, şimdi çok mutluyum.

Enes: Lisans eğitiminde aldığım tüm teorik bilgiyi iş hayatında kullandım diyebilirim. Ama yüksek lisansta aldığım eğitimi, uygularken tecrübe ediyor ve “bu bilgi de burada kullanılıyormuş” diyorum. Bunlar tecrübe etmeden anlaşılamayacak bilgiler.

Üniversite başlarken hayal ettiğiniz ve şu an ki durumunuz arasındaki fark var mı? Bölümü okuyan öğrencilere neler önerirsiniz?

Nebahat: Başlarken her şeyin ucu açıktı ama artık istediğim yere geldiğimi düşünüyorum. Kendi hedefime ulaştığımı hissediyorum. Öğrenci arkadaşlarıma en büyük tavsiyem, ücret odaklı ilerlememeleri. Odakları kaliteli bir kurumda bir şeyler öğrenmek olmalı. Edindiğiniz tecrübeler mezuniyet sonrası karşınıza çıkıyor.

Enes: Bizim alanımız konforun çok dışında bir alan. Dersi öncesinde çalışman gerekiyor. Yedi haftalık modüller ve yedi haftada bir başa dönüyor. Her yedi hafta sonunda bardağımın dolduğunu görüyorum. Benim başlangıçtaki hedefim sınıf öğretmeni olmaktı. Fakat Gökçen Hocam ve Şaban Hocam sayesinde yabancı öğrencilere Türkçe öğretimi alanını merak ettim. Topluma hizmet dersinde uygulamalı çalıştım ve çok faydasını gördüm. Şimdi aldığım kararın çok doğru bir karar olduğunu düşünüyorum. Öğrenci arkadaşlarıma en büyük tavsiyem çekinmemeleri ve tecrübe kazanmaları. Bir şeyler yapmak için lisans sonunu beklemesinler. Alanla ilgili olsun olmasın mutlaka iş hayatına başlasınlar.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.