Beklentiler, hayaller, kaygılar Posterist’te
31 Mayıs 2022

Gündelik hayatı etkileyen, insanı değiştiren toplumsal meseleler posterlerde dile geldi. Dünyanın farklı yerlerinden tasarımcıların toplumları derinden etkileyen gündelik meselelere dair sözleri Ayasofya’nın birleştirici atmosferinde sergileniyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Grafik Tasarımı Bölümünün Beyoğlu Belediyesi ortaklığında düzenlediği “Posterist” 1. Uluslararası Poster Sergisi, farklı ülkelerden tasarımcıları “Ayrımsız” temasıyla bir araya getirdi. Sağlık, çevre, ekonomi, sosyo-kültürel sorunlar ve benzeri pek çok meselenin insanlar üzerindeki etkisine yakından bakmayı öneren sergi, dünyanın farklı köşelerinden tasarımcıların toplumsal ve bireysel bakış açılarını posterleri aracılığıyla paylaşıyor.

Sınırlı kelimeyle çok şey anlatabilme mahareti

Ayasofya Yerleşkesi’nde 30 Mayıs’ta yapılan açılışta konuşan Rektörümüz Prof. Dr. M. Fatih Andı, Ayasofya Medresesi’nin yeniden ihyası ve inşası sonrası yapılan uluslararası bu etkinliği güzellik ve faydalılık ekseninde değerlendirdiğini kaydederek, “İslam düşüncesinde de Batı düşüncesinde de güzellik ve faydalılık bağlamında çok şeyler söylenmiştir. Bu bağlamda çağdaş poster uygulamalarını ve bunu da sanat olarak icra etmeyi kendiliğinden bu iki kavramı bünyesinde toplayarak pratikte çözen bir alan oluşturduğunu düşünüyorum. Bizim medeniyetimiz hikmet medeniyetidir. Eskilerin vecize, kelam-ı kibar dediği özlü sözleri, sınırlı sayıda kelimeyle çok şey anlatabilme mahareti, günümüzde poster şeklinde tezahür ediyor. Poster de güzelliğiyle birlikte çok şey anlatabilirliğiyle de değer kazanan bir sanat alanı.” ifadelerini kullandı.

“Birbirimizi anlamaya vesile olsun”

Farklı kültürlerden insanları yine farklı kültürlerin yüzyıllardır var olduğu Ayasofya ve Beyoğlu’nda buluşturan serginin, birbirimizi anlamaya vesile olmasını dileyen Beyoğlu Belediye Başkanı Haydar Ali Yıldız, “Bazen nesil farkı bazen kültür farkı diyoruz. Birbirimizi anlamakta zorluk yaşıyoruz. Ayrımsız temasıyla hazırlanan bu sergi; farklı kültürlerin, farklı dillerin, inançların ve yaşam tarzlarının yüzyıllardır var olduğu Beyoğlu’nda çok anlamlı olacaktır.” diye konuştu.

Serginin katılımcıları arasında yer alan İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürü Dr. Coşkun Yılmaz ise Ayasofya Medresesi’nde sanat icra edilmesinin çok anlamlı olduğunu belirterek, “Bu tür faaliyetleri düzenlemek önemlidir, fakat bunun ötesinde bu faaliyetleri hayata geçirecek imkânları, ortamları, bakış açısını sağlayabilecek insanlar ve kurumlar bulmak daha da önemlidir. Marifet iltifata tabidir. İltifat da marifete tabidir. Burada marifeti gören iltifat sahipleri var ki bu sergi vücut bulmuş.” dedi.

“Bu mekânda posterler bir daha anlam kazanacak”

Proje yöneticisi ve küratör Grafik Tasarımı Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Amine Refika Zedeli, 1. Uluslararası Poster Sergisi’nin müşterek bir emeğin ürünü olduğunu vurgulayarak, “Grafik Tasarımı Bölümü olarak Eylül ayında sergiyi düzenlemeye karar verdik. Posterist ismini Ali Kılıç hocamız, logomuzu ise yazı ve kaligrafi üstadı Mustafa Eren hocamız tasarladı. Tüm süreci bölüm hocalarımızla dayanışma içinde yürüttük. Öğrencilerimizi de projeye dahil ettik.” dedi.

Şubat ayında başlayan yarışmaya 32 farklı ülkeden 736 tasarımcının başvurduğunu, 24 kişilik jüri kadrosunun 99 posteri sergilemeye değer gördüğünü dile getiren Zedeli şöyle devam etti:

“Şu an Ayasofya Camii’nin bitişiğinde, Ayasofya Yerleşkesi’ndeyiz. Ayasofya zamansız bir mekân. Böyle bir atmosferde sergimizi açtığımız için çok mutluyum. Buradan sonra Beyoğlu Sanat Galerisi’nde de sergimizi sanatseverlerle buluşturacağız. Farklı kültürlerin birleştiği bu iki ayrımsız noktada ziyaretçilerin etkileşimiyle posterler bir daha anlam kazanacak.”

99 poster 20 Haziran’a kadar Ayasofya’da

Her sene farklı temalarla tekrarlanacak Uluslararası Poster Sergisi’nin jürisi ulusal ve uluslararası seçkin akademisyen ve tasarımcılardan oluştu. Şubat ayında başlayan yarışma süreci mayısta sonlandı. Jüri değerlendirmesinin ardından sergilenmeye değer görülen eserler 23 Mayıs’ta ilan edildi. Türkiye, Polonya, Endonezya, İsviçre, Meksika, Moritanya, İran, Fransa, Çin, Macaristan, Hindistan ve Arnavutluk’tan tasarımcıların farklı bakış açılarıyla oluşturduğu 99 poster tasarımı, 30 Mayıs-20 Haziran tarihleri arasında Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Ayasofya Yerleşkesi’nde, 23 Haziran-15 Ağustos tarihleri arasında ise Beyoğlu Sanat Galerisi’nde görülebilecek.

 

Galerideki posterlerin tam boyutunu görebilmek için görsel üzerine tıklayın. 

Sergilenen posterlerin tamamını burada görebilirsiniz.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.