Geçmişten Günümüze Ramazan Ayı ve Ramazan Kültürü

17 Mayıs 2018

Ses Sanat ve Edebiyat Kulübü’nün organizesiyle düzenlenen Geçmişten Günümüze Ramazan Ayı ve Ramazan Kültürü panelinde Ramazan edebiyatı, gelenekleri ve modern zamanda Ramazan idraki konuşuldu.

Rektörümüz Prof. Dr. Musa Duman’ın da dinleyiciler arasında yer aldığı, Üsküdar Yerleşkesi’nde geniş bir katılımla düzenlenen panel öncesi Hezarfen Sanat Topluluğu’nun ezgileri dinlendi.

Ramazanla ilgili her şey Ramazaniyelerde

Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nihat Öztoprak, Ramazan ayının klasik şiire yansımalarını anlattı. Ramazan ayında yazılan kasidelere Ramazaniye adıyla başlandığını söyleyen Öztoprak, Ramazana hazırlık, Ramazan ile ilgili duygu ve düşünceler, iftarla ilgili beklentiler gibi Ramazan ile ilgili tüm hususiyetlerin Ramazaniyelerde yer aldığını dile getirdi.

Ramazaniyeler dışında ilahi, mani, öykü, bilmece ve fıkra gibi hayli kapsamlı bir Ramazan edebiyatı olduğunu belirten Öztoprak, “İftar vesilesiyle bir araya gelen insanlar iftardan önce ve sonra Ramazan sohbeti yaparlardı. Biz konuşmayı seven bir milletiz ama maalesef kayda almayı önemsememişiz. Ramazanlarda yapılan bu sohbetler kaydedilmiş olsaydı bugün ciltlerle dolu Ramazan edebiyatımız oluşurdu. Buna rağmen edebiyatımızda azımsanmayacak sayıda Ramazan ile ilgili bilgi var.” diye konuştu.

“Ramazan ayı, festival ayına dönüştü”

Geleneksel dönem ile modern dönem Ramazan anlayışını kıyaslayan Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. M. Fatih Andı, eskilerin Ramazan ayını rahmet, marifet, tövbe ayı, fert ve toplum ilişkilerine yeniden ayar verme ayı olarak gördüklerini ve mübarek olarak adlandırdıklarını, modern hayatta ise bu mübarek olma halinin dilden dile dolaştığını ancak kalbe inmediğini ifade etti. Ramazanın rahmet ve marifet ayı kimliğinin modern zamanda ticaret ve tüketim ayına dönüştüğünü belirten Andı şöyle devam etti:

“Daha mübarek ay gelmeden, haftalar öncesinden başlayan Ramazana yönelik tüketim kışkırtmaları, ürün reklamları çerçevesinde tüketim ekonomisinin çarkları dönmeye başlıyor. Ramazana has ürünler piyasaya sürülüyor. Bu kışkırtılmış tüketim süreçleri bir israf ekonomisinin körükleyici unsurları arasında yerini alıyor ve bizi Ramazanın hikmetinden ve mantığından dışarıya savuruyor. İbadet ile ihya edilmesi gereken “Ramazan geceleri” eğlence ile doldurulan zamanlara dönüşüyor. Cami ziyaretlerinden başlayıp eğlence mekânlarına, musiki konserlerine, park gezmelerine doğru uzanan hareketlik bu zaman dilimini “festival ayı Ramazan”a dönüştürmeye başlıyor. Medya da bu festival ayı kimliğini elinden geldiğince yaldızlayıp pazarlamaya çalışıyor.”

“Ramazan evle birlikte şehre de gelmeli”

Edebiyat Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Dursun Ali Tökel çocukluğundaki Ramazan aylarından örnekler vererek, evlerde, şehirlerde Ramazan öncesi yapılan hazırlıklardan bahsetti. Özellikle çocuklara Ramazanın geldiğini duyurmak, Ramazanı sevdirmek maksadıyla meydanlarda düzenlenen Ramazan eğlencelerini, iftar çadırlarını önemli ve etkili gören Tökel, Ramazanın ev ile birlikte şehre de gelmesiyle gerçek anlamda hayata yansıyacağını dile getirdi.

Sarayda huzur dersleri

Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Görevlisi Ali Şükrü Çoruk ise Osmanlı’daki Ramazan geleneklerinden söz etti. Özellikle kahvehanelerde oluşan Ramazan kültürüyle ilgili bilgi veren Çoruk, teravihten sonra meddah hikâyeleri, karagöz gösterileri izlemenin küçük büyük herkesin baş eğlencesi olduğunu kaydetti. Çoruk, Sarayda padişahın huzurunda dönemin önemli hocalarının karşı karşıya gelip bir konuyu münazara olarak ele aldığı “huzur dersleri”nin önemli bir Saray kültürü olduğunu sözlerine ekledi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.