Fatih Sultan'dan Dünyanın Öğreneceği Çok Şey Var

29 Mayıs 2018

İstanbul’un Fethi’nin 565. yıl dönümünde düzenlenen Fetih ve Fatih panelinde, Fatih Sultan Mehmed Han’ın karakter özellikleri, kanun koyucu yönü ve fethin gerçekleşmesine büyük katkı sağlayan donanma hazırlıkları konuşuldu.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi (FSMVÜ), İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. ve Panorama 1453 Tarih Müzesi ortaklığındaki İstanbul’un Fethi’nin 565. Yılında Fetih ve Fatih paneli Topkapı Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi.

Panelin açılışında konuşan Kültür A.Ş. Genel Müdürü Kemal Kaptaner, Fatih Sultan Mehmed’in henüz çocukluğunda kendine hedefler belirlemesi gibi bugünün gençlerinin de bilimde, sanatta, kültürde, tarihte hedefler belirleyerek gelecek için motive olabileceklerini ifade etti.

“Fatih’i çok anlatmamız, çok yazmamız lazım”  

Rektörümüz Prof. Dr. Musa Duman, toplum tarafından çok sevilen Fatih Sultan Mehmed Han’ın ulusal ve uluslararası alanda daha fazla anlatılması gerektiğinin altını çizdi.

Duman, Fatih Sultan Mehmed hakkında olumsuz ve gerçekleri yansıtmayan birçok bilgi ve yorumun dolaşımda olduğunu bu nedenle Fatih Sultan Mehmed’in her zamankinden daha çok konuşulması, daha çok yazılması gerektiğini belirterek, “Bu yanlış bilgiler toplum nezdindeki Fatih sevgisini dinamitleyecek şeyler. Bu yüzden bizim Fatih Sultan Mehmed’i gündemden düşürmememiz lazım. Onu çok anlatmamız, çok yazmamız, çok yaşamamız lazım.” dedi.

Fatih Sultan Mehmed’i sadece bir şehri fethetmesi üzerinden konuşmanın eksik kalacağını, insanlığa kazandırdığı değerlerden, devlet uygulamalarından da çıkarılacak dersler olduğunu kaydeden Duman şöyle devam etti:

“Fatih Sultan Mehmed’den hem bizim hem dünyanın öğreneceği çok şey var. Bunları bıkmadan usanmadan anlatmak, yazmak konusunda üniversitemizin sorumluluğu var. Biz üniversite olarak 20’nin üzerinde bilim adamının orijinal yazılarından oluşan Fatih Sultan Mehmed Han kitabı hazırladık. Fatih ile ilgili gerçeği yansıtmayan yorumlara cevap olabilecek bir kitap oldu. Yakında neşredeceğiz.”

“İslâm’ı dünyaya yaymak istiyordu”

Açılış konuşmalarının ardından Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Fahameddin Başar’ın oturum başkanlığındaki panele geçildi.

Fatih Sultan Mehmed’in çok yönlü bir şahsiyet, büyük idealleri olan başarılı bir hükümdar olduğunu söyleyen Başar, “Bu şehri fethederek bize armağan eden, sonraki hükümdarlık döneminde de fetihten fethe koşan, Osmanlı Devleti’ni bir cihan imparatorluğu yapan Fatih Sultan Mehmed, tüm bunların yanında entelektüel bir hükümdardı. İyi bir eğitim almış, çok okumuş, farklı dinleri farklı dilleri öğrenmişti. İstanbul’u fethedince yerli halka karşı çok adaletli davranmış, Ortodoks Patrikhanesini koruma altına almıştı. Aynı zamanda İslâm’ı dünyaya yaymak ve İstanbul’u dünyanın merkezi yapmak istiyordu.” ifadelerini kullandı.

Fatih’in psiko-politik portesi

FSMVÜ Psikoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Sefa Saygılı, Fatih Sultan Mehmed’in psiko-politik portresine dair bilgiler vererek, öne çıkan özelliklerini cömert, soğukkanlı, özgüveni yüksek, pratik zekâlı olarak sıraladı. Fatih Sultan Mehmed’i her yönüyle anlatan Saygılı, çocukluğunda ele avuca sığmaz ve meraklı bir kişilik portresi çizdiğini, edebiyattan felsefeye, mantıktan matematiğe birçok alana ilgi gösterdiğini, güzel sanatlara hayranlık duyan ince bir ruha sahip olduğunu dile getirdi.

Donanmanın fetihte oynadığı rol üzerine konuşan İstanbul Üniversitesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. İdris Bostan, Fatih Sultan Mehmed’in deniz gücüne hayli önem verdiğini söyledi. Rumelihisarı’nın inşasından sonra Boğaz’dan geçen tüm gemilere yönelik yüklerini göstermeleri zorunluluğunu içeren bir ültimatom yayınladığını, böylece gemilerin Bizans’a yardım götürmesini engellediğini kaydeden Bostan, fetih hazırlıkları arasında Gelibolu’daki faaliyetlerin ise ayrı bir önemi olduğunu kaydetti. Fatih’in bir devletin kara gücü yanında deniz gücüne de sahip olması gerektiğini çok iyi kavradığını belirten Bostan, fetihten sonra da yüzlerce savaş gemisi inşa ettirmesinin bunun bir göstergesi olduğunu söyledi.

“Kanuni’den önce kanuni sıfatı Fatih’e layıktır”

Fatih Sultan Mehmet ve Dönemi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Abdülkadir Özcan, Fatih Sultan Mehmed’in kanuni yönünü, kanuni düzenlemelerini ve adalet anlayışını anlattı. Fatih Sultan Mehmed’in yürürlükteki kanunları ilk defa kitap haline getirmesi ve kanun koyucu özelliğine sahip olması nedeniyle kurucu bir şahsiyet olduğunu dile getiren Özcan, iki umumi kanunnameden başka Fatih’in hem merkez hem de taşra teşkilatı ile ilgili birçok hususi kanununun bulunduğunu kaydetti.

Fatih Sultan Mehmed’in kanun koyucu yönünün onu daha önceki Türk-İslâm hükümdarları arasında farklı kıldığını söyleyen Özcan, “Kurucu şahsiyetler Orta Asya’dan beri kanun yapmışlardır. Fatih, her bakımdan kanuni sıfatını almaya hak kazanmıştır. Yani torununun oğlu Kanuni Sultan Süleyman’dan önce kanuni sıfatı Fatih’e layıktır. Ama onun Fatihlik yönü hep ön plana geçmiştir. Fethin babası anlamına gelen Ebu’l-feth sıfatıyla anılmıştır.” diye konuştu.

Panorama 1453 Tarih Müzesi Müdürü Salih Doğan ise müzedeki fethin son gününü anlatan resim hakkında bilgi verdi. 8 ressamın 3 yıllık çalışmasının ürünü olan 1,304 parça resmin, yarım küre içerisine 2,350 metrekare görselle 360 derece izlenebilen bir resme dönüştürüldüğünü söyleyen Doğan, müzede İstanbul’un Fethi’nin son anının izleyicilere yaşatıldığını ifade etti.

İstanbul’un Fethi’nin 565. Yılında Fetih ve Fatih paneli soru-cevap faslı ve hediye takdimlerinin ardından sona erdi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.