6. Uluslararası Ekonomi, Finans ve Enerji Kongresi Başladı

Ekonomi… Finans…Enerji…Birbirine sımsıkı bağlı bu alanlar, dünyanın ve ülkemizin geleceğini belirliyor. İşte tam bu noktada farklı ülkelerinden çok sayıda uzman isim İstanbul’da buluşarak geleceğimizi etkileyecek kritik konular ve modeller üzerine tartıştı.

2014 yılından beri iki yılda bir farklı bir ülkede gerçekleştirilen ve bu yıl teması “Çoklu Krizler Döneminde Sürdürülebilir ve Kapsayıcı Büyüme için Ekonomik Dayanıklılık” olarak belirlenen 6. Uluslararası Ekonomi, Finans ve Enerji Kongresi (EFE'2024), Üniversitemiz ev sahipliğinde başladı. Ekonomi, Finans ve Enerji Derneği (EFE), Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi, Azerbaycan Devlet Ekonomi Üniversitesi ve Üniversitemiz iş birliğinde gerçekleştirilen kongrenin açılışı, 24 Ekim 2024 tarihinde Gülhane Yerleşkemizde gerçekleştirildi.

Kongreye Yoğun Katılım

Kongreye; İstanbul Vali Yardımcısı Mustafa Kaya, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanı Coşkun Yılmaz, T.C. Merkez Bankası Meclis Üyeleri, Borsa İstanbul Genel Müdür Yardımcıları ve Yönetim Kurulu Üyeleri, paydaş kurumlarımızın temsilcileri, akademisyenler, uzmanlar ve öğrencilerimiz katılırken Cumhurbaşkanı Yardımcımız Cevdet Yılmaz ise yazılı mesaj gönderdi. Geçtiğimiz EFE kongrelerini yakından takip eden ve bizzat yer alan Cumhurbaşkanı Yardımcımız Yılmaz, kongrenin başladığı günden beri bilim dünyasına önemli katkılar sunduğunu hatırlatarak katılımcılara mesajında selamlarını iletti.

Çoklu Kriz Dönemlerinden Geçiyoruz

Kongrenin başkanlığını yürüten Rektörümüz Prof. Dr. Nevzat Şimşek, yaptığı açılış konuşmasına TUSAŞ'ta gerçekleştirilen menfur saldırıyı kınayarak başladı. Küresel ekonominin tarih boyunca pek çok krizle karşı karşıya kaldığını örneklerle dile getiren Rektörümüz Prof. Dr. Nevzat Şimşek, “Günümüz dünyasında krizlerin birbirine eklemlendiği çoklu kriz döneminden geçiyoruz. Artık yalnızca ekonomik krizlerle değil, aynı zamanda enerji, iklim, sağlık krizleri, gıda güvenliği sorunları, sosyal, politik, jeopolitik çatışmalarla da mücadele etmek zorundayız. Çeşitli alanlarda ortaya çıkan bu krizler, birbiriyle etkileşime girerek etkilerini daha da arttırıyor.” diyerek iç içe geçen krizlere tek başına bir çözüm bulmanın yeterli olmadığına dikkat çekti.

Gelecekteki Riskleri Yönetebilmeliyiz

Çoklu krizler döneminde ekonomik dayanıklılığı artırmanın çevresel sürdürülebilirlikle de doğru orantılı olduğuna vurgu yapan Rektörümüz, şu önerilerde bulundu: “Kısa vadede krizlere yanıt verirken uzun vadede krizleri fırsata çevirebilen, şoklara karşı uyum geliştirebilen ve gelecekteki riskleri yönetebilen dayanıklı bir ekonomik yapıyı kurmak zorundayız. Çevresel ve sosyal sorumlulukları merkeze alan sürdürülebilir ve kapsayıcı bir yaklaşımı benimsemeliyiz. Sadece sürdürülebilirliği hedefleyen politikalar değil, aynı zamanda sosyal alanda yapılacak reformlarla da büyümeyi desteklemeliyiz. Eğitime, sağlığa ve sosyal yardımlara daha fazla kaynak ayırarak fırsat eşitliği sağlayan ve iş gücüne katılımı artıran politikalar uygulamalıyız. Yeşil enerjiye ve döngüsel ekonomiye geçiş yapmalıyız.”

Sürdürülebilirliğin Anahtarı

Rektörümüz konuşmasını tamamlandıktan sonra sözü Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanı Prof. Dr. Muhittin Şimşek’e bıraktı. Şimşek, çağımızda risklerin ve krizlerin katlanarak arttığını söyleyerek sürdürülebilirliğin büyümeyi kapsayıcılıkla birlikte düşünülmesi gerektiğinin altını çizdi. Şimşek, “Ekonomik dayanıklılık, sürdürülebilirliğin anahtarıdır." şeklinde konuştu.

Toplumları Şekillendiren 2 Kavram

Üniversitemizin her zaman uluslararası çalışmalara önem verdiğini ve yerleşkelerimizin kapılarının tüm dünyaya açık olduğunu söyleyen Mütevelli Heyet Başkanımız Mevlüt Uysal, ev sahipliğini gerçekleştirdiğimiz kongrenin tüm bilim dünyası için hayırlı olması temennisinde bulundu.  Coğrafyamızın önemine vurgu yapan Başkanımız, insanlık tarihini değiştiren olayları örneklerle anlattı. "Enerji ve finans, insanlık tarihinin gelişimine, değişimine en büyük etkisi olan iki husustur ve bu iki kavram ekonomiyi, toplumları şekillendiriyor.” diyen Uysal, tek kutuplu dünyadan çok kutuplu dünyaya geçişte yaşananların dikkatle incelenmesi gerektiğini belirtti. Uysal, “İşte bu kongreler ve akademik çalışmalar, çok büyük kavgaların önüne geçecek." dedi.

Ekonomik Güvenlik Konusuna Dönüşüm

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Meclis Üyesi Prof. Dr. Muhsin Kar, davetli konuşmacı olarak kongremize katılan önemli isimler arasında yer aldı. Kar, “Küresel Ekonomide Değişim Eğilimleri ve Dirençlilik” başlıklı sunumunda Küresel ekonomide değişim eğilimleri ve dirençlilik konularına mercek tuttu. Kar, “Küreselleşmenin gelişmiş ülkeler aleyhine sonuçlar üretmesi eski hastalıkların nüksetmesine neden oluyor. Ekonomik yaptırımlar yaygınlaşıyor. Ticarette kısıtlamalar genişliyor. Güvenlik kaygısıyla piyasalara müdahale artıyor. İşletmeler üretim merkezlerinin yerini değiştirmeye hazırlanıyor. Her şey ekonomik güvenlik konusuna dönüşüyor.” ifadelerini kullandı.

Öngörülemezlik…

Kongrenin önde gelen davetli konuşmacılarından Aarhus Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. İsmail Gölgeci ise “Seviyeler Arasında Dayanıklılık Oluşturma: Tedarik Zincirlerinden Bölgelere ve Küresel Ağlara İçgörüler” başlıklı sunumunda sosyal sermayeden organizasyonel performansa kadar pek çok konuya açıklık getirdi. Gölgeci, “Dünya, salgın hastalıklar, iklim değişikliği, jeopolitik gerilimler ve teknolojik bozulma gibi faktörler nedeniyle artan bir öngörülemezlik ve artan bir değişim hızına tanık oldu. Bu bağlamda, dayanıklılık sadece bir rekabet avantajı değil, hayatta kalmak için elzemdir.” diyerek krizlerle başa çıkmada dayanıklılığın hayati önem taşıdığına değindi. Sözlerini inovasyona dikkat çekerek tamamlayan Gölgeci, “İnovasyon statik değil dinamiktir, krizlerle harekete geçer. Kesintilere dinamik bir tepki olarak yenilikçilik. İnovasyonun büyüklüğü, kesintinin ciddiyeti arttıkça artar.” diye konuştu. 

Alanında Uzman İsimler Söz Aldı

Açılış konuşmalarının ardından kongrenin genel oturumunun moderatörlüğünü İşletme Bölümü öğretim üyemiz Prof. Dr. Lokman Gündüz üstlendi. Bu oturumda, öğretim üyemiz Doç .Dr. Bilal Bağış, Oğuzhan Çepni, İsma­l Genç, Muhammed Hasan Yılmaz, Reza Behjatı Yalghouzaghaj, Suna Mugan Ertugral, Meti­n Aktoprak söz aldı. Kongre, “Finans ve Kriz” ve “Çevre ve Ekonomi” başlıklı oturumlarla Ayasofya Yerleşkemiz Ali Kuşçu ve Molla Hüsrev salonlarında devam etti.  Kongrenin ilk günü Binbirdirek Sarnıcı'nda gerçekleştirilen gala yemeği ile sona erdi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.