Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nin en üretken öğrenci kulüplerinden olan Mimarlık Kulübü, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi’ndeki öğrenim sürecini öğrenci projeleri üzerinden seyre açtı. Mimarlık ve iç mimarlık öğrencisi için büyük anlam taşıyan proje derslerinin başarılı tasarımları 21-22 Tasarım Seçkisi’nde sergileniyor.
21-22 Tasarım Seçkisi’nde, mimarlık ve iç mimarlık öğrencilerinin öğrenimleri boyunca aldığı 101, 201, 301 ve 401 derslerini 2021-2022 güz döneminde başarıyla tamamlayan projeler yer alıyor. Hayal gücü, yaratıcılık, tasarım kabiliyeti ve teorik bilginin harmanlandığı bu projeler farklı dönemlerdeki öğrencilere birbirlerinden öğrenme, fikir ve ilham alma olanağı sunuyor. Mimarlık Kulübü Başkanı Zülal Karakaş da serginin amacını şöyle açıklıyor: “Amacımız, her dönemden öğrencinin sergideki tasarımları inceleyerek bir sonraki projeleri için fikir edinmeleri ve birbirlerinden ilham alabilmelerini sağlamak.”
Haliç Yerleşkesi D Blok 2. katta projelerini sergileyen öğrencilerimizden Çağla Altunbilek, Fatıma Sude Yıldırım, Berçem Demirtaş, Hümeyra Karabacak ve Zeynep Boylu hem projelerini hem de proje hazırlarken olmazsa olmazları ve seçki ile ilgili düşüncelerini anlattı.
“Öğrenci birikimleri ve yorumları çok kıymetli”
Çağla Altunbilek / Mimarlık
Proje, mimarlık öğrencisi için tasarımın nasıl oluştuğu, tasarım fikirlerinin nasıl somutlaştığı, çevresel analizlerin projeye katkıları, planlı olmanın ve zamanı verimli kullanmak gibi mesleki bazı öğretileri kazanma fırsatı sunan bir süreç. Proje hazırlarken mutlaka çevreyi iyi analiz etmek ve projeme dair bolca eskiz yapmak benim olmazsa olmazlarım. Çünkü çizgiler bizi hiç tahmin edemeyeceğimiz yerlere götürebiliyor.
Sergilenen projem hem kamuya açık hem de üniversitemizin öğrencilerinin kullanabileceği karma bir yapıydı. Öğrencilerin kendi yeteneklerini kullanarak ürettikleri eserleri sergileyebilecekleri, isterseler bu eserleri satabilecekleri bir merkez. Projemi hazırlarken oldukça kapsamlı düşünmeye çalıştım. Konsepte bağlı kalabilmek adına birçok işi aynı anda yürütmem gerekiyordu. En ufak bir değişimde tüm projenin geneline bakıp kontrol ediyordum. Tasarım süreci ne kadar keyifli olsa da tek kelimeyle anlatacak olursam “yorucu” demek isterim.
Sergide projelere farklı yaklaşımları görmek güzel bir deneyimdi. Bu yaklaşımlara bakarak çıkış noktalarının benzer olduğu projelerde dahi tasarımın bu denli değişmesi, öğrencilerin birikimlerinin, tasarım sürecindeki yorumlarının ve bakış açılarının ne kadar etkili ve kıymetli olduğunu gösteriyor.
“Hayal gücü ve el becerisi içeren bir süreç”
Fatıma Sude Yıldırım / İç Mimarlık
Hayal gücümüz ve el becerisiyle kendimize ait işler ortaya çıkartabildiğimiz bir süreç benim için proje. Diğer branşlarla kıyaslandığımda erkenden somut bir şeyler üretmeye başladığımız, bizi problem çözme konusunda geliştiren bir süreç. Somut olarak yaklaşırsam kahve ve keyifli bir çalışma ortamı diyebilirim. Soyut olarak ele alırsam proje için verilen konu ne olursa olsun keyif alabileceğim bir kavram/konsept geliştirmek, projeye giriş yaparken benim için olmazsa olmazlardan. Ve bence tüm konularda keyif alınabilecek konseptler yakalamak mümkün. Bu yakalandığında tasarım süreci yorucu olsa da keyifli bir hâl alıyor.
Seçkide sergilenen projem İç Mimarlık 401 Projesiydi. Konumuz mağaza tasarımıydı ve ben kaykay mağazası tasarlamayı tercih ettim. Projemin çıkış noktası da aslında mağazamda kurgulamak istediğim kaykay kültürü oldu. Kaykay kültürünü incelediğimde mekân konsepti kafamda oluşmaya başladı. Kaykay pistlerindeki akışkanlığı mağaza tasarımıma yansıtmak istedim. Bunu yaparken de kaykayın ana malzemesi olan ahşabın ve kaykay pistlerinde kullanılan betonun tasarımım için malzeme seçimimde etkisi oldu. Planı tasarlarken de kaykayın mağazamda ana karakter olmasını istemem sebebiyle mağaza içerisine bir kaykay pisti konumlandırmaya karar verdim. Geri kalan yerleşimi de bu pistin merkezlerinden çıkardığım ışınlar ile kurguladım.
İkinci sınıfta mimarlık ve iç mimarlık bölümleri ayrı projeler çalışmaya başladığı için bir iç mimarlık öğrencisi olarak mimarlık bölümünde çalışılan projelerden biraz kopmuş oldum. Fakat bu seçki sayesinde okulumuzda mimarlık bölümünde ne tür projeler hangi şekilde ele alınmış bunu inceleme fırsatı yakaladım. Aynı şekilde iç mimarlık bölümünde de farklı dönemlerde hangi konulara çalışılmış ve nasıl tasarım yaklaşımları mevcut bunu gözlemleme şansı elde ettim. Herkesin çok farklı ve kendine has fikirleri var, çeşitli bakış açılarından konulara yaklaşımları incelemek keyifli oldu benim için. Türlü sunum tekniklerini incelemek de ayrıca keyifliydi.
“Hepimiz birbirimize bir şeyler katıyoruz”
Zeynep Boylu / İç Mimarlık
Proje mesleğe adım adım yaklaşmaktır. Karar verememek, verilen kararı eleştirmek, başa dönmek gibi kilit noktaları vardır. Bu noktalar illaki aşılır ama süreç çok yorucudur. Ortaya çıkan ürün ise bütün bunları geride bırakır. Memnuniyet kaçınılmazdır. Benim proje hazırlarken olmazsa olmazlarım eskiz çizimleri ve bolca kahve. Tasarım süreci başladığında yanına ilham da eklenmelidir. Projemin asıl konseptini Japon estetiğinde “kusurun kabulü” şeklinde tanımlayabilirim. Restoran adı Wabi- Sabi bu anlama geliyor. Proje genelinde iç mimari üzerinde yoğunlaşırken aynı zamanda zen anlayışını da dikkate almalıydım. Yani zenginleştirmeye çalıştığım mekânı aynı zamanda minimal de tutmalıydım. Bu yüzden proje sürecini tanımlayan kelime kesinlikle “karşıtlık” olurdu.
Tasarım Seçkisi, farklı projeleri incelediğimiz, bunların yanında eleştirilmenin ve değerlendirilmenin dahil olduğu bir seçki. Hepimiz birbirimize bir şekilde bir şeyler katıyoruz.
“Farklı bakış açıları kazanılabilir”
Berçem Demirtaş / Mimarlık
Proje, mimarlık eğitiminin olmazsa olmazlarından. Benim bu sergideki projem bir temel tasarım projesi. Temel tasarım mimarlık eğitimi süresince projelerimize entegre etmemiz gereken esas kuralları içeriyor. Projeyi hazırlarken daha soyut düşüncelerle başlayıp adım adım bu fikirleri somutlaştırarak ilerledim. Projeme ilk bakıldığında temel tasarım ilkelerinin açıkça görülmesini istedim ve hacimlerimi tasarlarken bunu göz önünde bulundurdum. Özellikle ilk aşama olan konsepti belirleme kısmı benim açımdan önemliydi. Bana verilen sorun için geliştirdiğim çözümü iyi geliştirmiş ve bu çözümün içime sinmiş olması gerekir. Çünkü eğer aklımda bir şüphe varsa ilerleyen aşamalarda karşıma problem olarak çıkacaktır. Bununla birlikte konsepti benimseyip sevmiş olmam gerek. Sevmediğim bir proje üzerine çalışmak çok daha zor olacaktır.
Bu seçki vesilesiyle mimarlık eğitiminde çeşitli örnekler görmek çok kıymetli. Sergide her dönemden iyi projeler var. Bu projeleri incelerken farklı bakış açıları kazanılabilir.
“Yenilikçi fikirleri dinlemeyi önemsiyorum”
Hümeyra Karabacak / Mimarlık
Proje bir üretim mekanizmasıdır, soruna veya ihtiyaca yönelik. Kişiye göre anlamı değiştiren ise ne için üretildiğinin cevabıdır. Yeni bir şey üretmek her zaman bana zevk vermiştir. Aynı şeyleri yapmaktan öte tasarımda yenilikçilik, yeni arayışlar ve bu yenilikçilik sayesinde deneyimsel bir proje oluşturmak. Yeni malzemeler, yere özgü bir tasarım bilinci, aslında ilk zamanlardan beri projelerimde bu algıyı kullanıyorum. Bu düşünce ile gelişerek daha bilinçli bir şekilde yere özgü, kullanıcı odaklı, kendine has projeler oluşturma çabası edindim. Özellikle bu dönem ki projemde de bu düşünceyi uygulamaya özen gösteriyorum. Mesleğe ilk adımlarımı atma sürecimde de kendi benliğimle projeler üretebilme çabasını hayat biçimi hâlinde sürdürmek hedefimdir.
Benim projem yenilikçi bir sistem önerisi olan kâğıt tüp strüktür ile oluşturulmuş, arazinin potansiyelleri sonuna kadar kullanılarak peyzaj tasarımında da son derece işlevle ve yapı ile uyumlu, yenilikçi düşüncelerle oluşturulmuş, yere ve ana fikre özgün, kendine has bir proje. Yapı sadece yapı olarak değil peyzajı ve çevresi ile de ilişkilendirilmiş bir proje. Bir tasarım iyi olabilir ama sunumu da çok önemlidir. İyi olan bir proje iyi ifade edilmediğinde ortaya çıkamayabilir ama bu projede tasarımla birlikte sunum da önemsenmişti. Yapmış olduğum maket dili ve sunum ifade dili de aslında yenilikçiydi. Çok yoğun bir dönem içerisinde çok fazla mesai harcadığım bir proje oldu. Strüktür sistemi, kullanılan malzeme, işlev ve projenin tutumu nedeniyle süreci “deneyimsel” olarak adlandırabilirim.
Her zaman başka projeleri incelemeyi, yenilikçi fikirleri dinlemeyi, farklı düşüncelerle karşılaşmayı önemsemişimdir. Kendi dönemimden ve alt dönemlerden birçok proje bu seçkideydi. Aslında bu seçki sayesinde farklı potansiyelleri bir arada görerek yenilikçi fikirlerin farklı proje gruplarında da olsa öne çıkabildiğini fark ettim.
Hazırlayan: Kübra Erten-Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü